Werken met Dynamic Tape

Inleiding

ryan kendrick

Door zijn werk met (top)sporters zag Ryan Kendrick (fysiotherapeut en ontwikkelaar van de Dynamic Tape) al snel de beperkingen van het werken met (elastische en leuko) tape bij de poging om intrinsieke belasting te reduceren. Echter: “Spierweefsels falen niet door pijn, maar door de opgelegde belasting”, aldus de Australiër. Dat uitgangspunt leidde tot de ontwikkeling van de wereldwijd gebruikte Dynamic Tape. Tijdens een training bij MSP Opleidingen
in Leiden vertelt hij erover en demonstreert hij de toepassing.

Waarom dynamic tape

Hoe kun je ervoor zorgen dat bepaalde spieren en gewrichten ontlast worden, maar dan wel zo dat de beweging die nodig is voor de activiteit nog steeds mogelijk is? Ryan was jarenlang op zoek naar de ultieme methode en het geschikte materiaal. “Sporttape had zijn
beperkingen: het kon de belasting niet voldoende absorberen en er zat onvoldoende rek in. De ontwikkeling van Dynamic Tape steunt voor een groot deel op twee componenten: biomechanica en de eigenschappen van het materiaal.

dt1

Voor het eerste moest ik terug naar de schoolbanken voor een lesje natuurkunde, bij wijze van spreken. Ik verdiepte me in de wisselwerking tussen kracht, snelheid, richting en afstand. Natuurlijk klinkt dat nog erg abstract, maar bij de demonstratie zal het duidelijk worden”, aldus de lange fysiotherapeut die zojuist is overgevlogen vanaf de andere kant van de wereld.

Biomechanisch

“Het verschilt van de neurofysiologische benadering van werken met elastische tapes in die zin dat je daarmee de huid optilt om ruimte te creëren, om zo druk weg te nemen van pijnlijke of gevoelige structuren. Je bevordert dan de circulatie en beïnvloedt de spieractiviteit via de input naar het zenuwstelsel door de huid heen. Dynamic Tape heeft ook een neurofysiologisch effect, maar pas in tweede instantie. De directe uitwerking is echter biomechanisch; het richt zich op het extrinsiek absorberen van de belasting. Op die manier vermindert de weerstand die het lichaam zelf moet afvoeren. Nog te complex?”, vraagt Ryan. “Ik probeer het altijd zo simpel mogelijk uit te leggen, want in feite is het ook eenvoudig.”

Bungeekoord

Het gaat om het zoveel mogelijk terugdringen van de belasting op spieren en gewrichten. Denk aan een bungeekoord: met een steeds toenemende kracht val je naar beneden totdat het koord zijn ‘elastische punt’ bereikt. Op dat moment veer je weer vertraagd de lucht in, maar
in die beweging staat er veel minder kracht op het bungeekoord. Denk nu eens aan iemand die moeite heeft zijn onderarm te buigen over zijn bovenarm. Bevestig de tape dan in gebogen positie vanuit de schouder tot aan de onderarm. Het tapen nog voordat de totale strekking
bereikt is, is vrij uniek. Daarna zal je merken dat bij het strekken van de arm er spanning op je band komt en het vanzelf weer wil buigen. De buiging zal nu echter makkelijker gaan omdat de tape een deel van de belasting al heeft overgenomen.” Eenvoudig gezegd biedt de tape
dus biomechanische ondersteuning voor het lichaam om het werk van geblesseerde weefsels te verminderen, zwakke spieren te ondersteunen of bewegingspatronen te verbeteren. “Hierbij laat het dus nog steeds alle bewegingen toe, zelfs complexe bewegingen zoals die tijdens sport of werk. Ten tweede is het materiaal van belang”, gaat Ryan verder. De kleefband heeft geen
rigide eindpunt en heeft een rek van maar liefst 200 procent in vier richtingen. Ter vergelijking, elastische tape kan maar tot 140 procent verlengen en doet dat in twee richtingen. Net als een bungeekoord absorbeert Dynamic Tape de kracht die er op komt te staan en zet het om in
energie die de tegengestelde beweging mogelijk maakt.”

Step-by-step

Dan is het tijd voor een demonstratie. Verstandig tapen begint met het haarvrij maken van de huid en het schoonmaken en ontsmetten ervan (foto 1). Eventueel wrijf je de huid daarna warm (foto 2) en bespray je deze met pretape spray (foto 3). Doe dit tenminste altijd wanneer je
de tape inzet voor de voeten en de enkels, zodat je de kans op vroegtijdig loslaten reduceert.

dt 1-4

Shin splint

Dynamic Tape is heel goed in te zetten bij het vertragen van de pronatie, want juist de snelheid van rotatie is van belang bij shin splint, de algemene term voor klachten aan het scheenbeen. De techniek wordt gebruikt terwijl de voet zich in de positie van dorsaalflexie of abductie bevindt. In dit voorbeeld wordt de voorvoet gedraaid. Bepaal je anker van ongeveer vijf centimeter. Langer kan ook, want het vermindert de kans op irritatie. Een goed ankerpunt
zorgt ervoor dat je geen getrek en gescheur krijgt op de huid (foto 4). Druk de tape dan een halve tot een minuut goed aan zodat het goed blijft kleven. “Ja, dan ken je iemand pas net, en dan sta je al tegen iemand aan te duwen… dat kan wat ongemakkelijk
zijn”, grapt Ryan. “Geen probleem hoor, zolang je duidelijk aankondigt wat je gaat doen en waarom, hebben cliënten daar geen problemen mee.” In dit geval begin je vanonder de eerste en tweede metatarsaal (het eerste stukje van de tenen). Vervolgens wikkel je de tape bovenlangs om de voet heen (foto 5). Dat doe je door je anker stevig met je duim vast te houden en in tegengestelde richting mee te laten glijden terwijl je de onderste beschermlaag
(alternatief: paperbacking) weghaalt. Zo ontstaan er geen oneffenheden en voorkom je spanning op de huid aan het eind van de bandage.

De band is flexibel dus het gevaar bestaat dat je het teveel uitrekt. Houd in de gaten dat je druk op de tape houdt zolang je een lichte weerstand van de band voelt, en ga niet verder dan
dat. Zodra de tape (of de print) smaller wordt, trek je te hard. Eenmaal onder de voet (foto 6) gaat de tape vanaf de vijfde metatarsaal naar de knobbel van het voetwortelbeentje (tuberculum naviculare). Dat zorgt voor een overdwarse kracht die de hoek van de mediale lijn doet verkorten en de voorvoet inwaarts doet draaien (foto 7). De tape gaat dan diagonaal omhoog langs het voorste talocrurale gewricht om de draaiing en buiging te maximaliseren. Eindig de handeling met een milde bevestiging op je eindpunt (het tweede ankerpunt): wrijf ook hier weer even flink voor een optimale kleefkracht. Door de wijze waarop Dynamic Tape bevestigd is ontstaat er een vertraging en daarmee een ontlasting van de inzakking van de mediale voetboog (foto 8).

dt 5-8

TIP

Bij het werken met de voet en de achilles is een tweede laag tape aanbevolen vanwege de zware belasting die ze moeten verwerken. Wacht 45 tot 60 minuten voor de volgende flinke inspanning, of voordat je in bad of in het zwembad stapt. Werken met shin plints is slechts een
van de vele varianten, de techniek is toepasbaar op een veelvoud aan blessures, zoals de tenniselleboog, de achillespees, patella tendinopathie en fasciitis plantaris.

Bron: Massage Magazine 2016
Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van MSP Opleidingen. MSP Opleidingen geeft in Nederland de officiele cursussen Dynamic taping.