Vliegwieltraining vermindert blessuredagen met bijna 70%

Regelmaat is de sleutel tot succes voor elke sporter. Er is niets wat je sportprestatie negatiever beïnvloedt dan inactiviteit. Als deze inactiviteit veroorzaakt wordt door een blessure, dan komt er naast het fysieke aspect ook nog een behoorlijke portie frustratie bij kijken. In (team)sporten zoals handbal, basketbal, voetbal en tennis worden veel blessures veroorzaakt door zogeheten high-intensity actions (HIA) zoals een sprong, start/stop versnelling, sprint of abrupte verandering van richting.

Door de specifieke aard van vliegwieltraining is gebleken dat deze vorm van krachttraining het aantal blessuredagen bij voetballers met 68% (!) verlaagt [1].
Simpel gezegd, werkt vliegwieltraining als een jojo: je trekt aan een koord, de jojo gaat draaien, en zodra het koord volledig afgewikkeld is zal de jojo het koord terugtrekken. Een sporter bepaalt hierdoor zelf de weerstand: de kracht waarmee hij/zij trekt is gelijk aan de kracht waarmee de jojo terug zal trekken. Er kan daardoor zonder ‘gewicht’ getraind worden met krachten die makkelijk variëren tussen 0 en ruim 150 kg.

Vliegwieltraining is bedacht door NASA voor de gewichtloze ruimtevaart en maakt het mogelijk om met één vliegwiel apparaat op slechts twee vierkante meter alle andere fitness apparaten te
vervangen. Tijdens vliegwieltraining ben je constant bezig met het versnellen (concentrisch) en het vertragen (excentrisch) van de beweging. Net als tijdens veel (team)sporten. Hierdoor verander je steeds ‘abrupt’ de richting van bewegen, en train je het lichaam om hier blessurevrij mee om te gaan.

Literatuur

[1] Raya-González, Javier & Castillo, Daniel & Beato, Marco. (2020). The Flywheel Paradigm in TeamSports: A Soccer Approach. Strength and conditioning journal. 10.1519/SSC.0000000000000561.