Massage kan stress verminderen

Massage wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet om stress te verminderen. Moraska et al. (2010) onderzochten in een review van de literatuur de effectiviteit van de inzet van massage om stress te verminderen. In totaal werden 25 studies opgenomen in deze review. In alle opgenomen studies werd de massage gegeven door een getrainde masseur.

In de meeste opgenomen studies ontvingen de deelnemers 2 keer per week een massage van 20 tot 30 minuten. In de meeste gevallen was de duur van de studie 5 weken. Stress werd voor aanvang van de studies gemeten, en na afloop van een of meerdere massage behandelingen.

Na een enkele massage behandeling bleken zowel de hoeveelheid stresshormoon dat aanwezig was en de hartslag te zijn afgenomen. Deze resultaten bleken echter niet blijvend te zijn, maar waren wel na iedere behandeling aanwezig. Uit de resultaten van de studies waarin stress werd gemeten na meerdere behandelingen konden geen duidelijke conclusies getrokken worden.

Massage blijkt op korte termijn te kunnen zorgen voor een vermindering van stress. Om uitspraken te doen over het lange termijn effect van massage en het effect van meerdere behandelingen is nog meer onderzoek nodig.

Literatuur

Moraska, A., Pollini, R. A., Boulanger, K., Brooks, M. Z., & Teitlebaum, L. (2010). Physiological adjustments to stress measures following massage therapy: a review of the literature. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 7(4), 409-418.