Fit met Voeding

Dit jaar besteden we extra aandacht aan het thema Voeding. In dit nieuwsbericht een bijdrage van Dr. Gert Schuitemaker. Gert is niet praktiserend arts / apotheker en al meer dan 30 jaar actief met voeding, in het bijzonder vanuit de orthomoleculaire geneeskunde.

Massage en Voeding

Massage en voeding horen bij elkaar. Betere voeding geeft betere massageresultaten. En andersom: betere massage geeft een verbeterde stofwisseling, en helpt de gezondheid. Vaak wordt de rol van het bindweefsel onderschat, terwijl juist daar massage zijn goede werk doet. De voeding moet zorgen voor de nodige ‘grondstoffen’. Dat geldt voor iedereen: de oudere persoon, iemand met spier- of gewrichtsklachten en de fervente sporter.

Gezonde voeding is de basis. Maar daarbij horen ontegenzeglijk voedingssupplementen. Gelukkig neemt de laatste vijf jaren de belangstelling – en de noodzaak(!) – hiervoor toe. Artsen, ontevreden met de wijze waarop ze hun patiënten met medicijnen moeten behandelen, organiseren zich binnen de leefstijlgeneeskunde. Deze professionele belangstelling helpt enorm mee om de betekenis van voeding verder te helpen in Nederland.

Gouden boekje voor de gezondheid

In 1994 schreef ik Het Gouden Boekje voor de Gezondheid; alles over vitaminen, mineralen en voedingssupplementen. Intussen zijn er meer dan 120.000 exemplaren van verkocht. Uiteraard is het boek steeds weer geactualiseerd. Het boek dankt zijn populariteit aan het feit dat artsen en therapeuten het hun patiënten lieten lezen om de betekenis van voeding en voedingssupplementen voor hun gezondheid te laten begrijpen. Bovendien hoefden ze dan niet telkens weer zelf het zelfde verhaal te vertellen.

In Het Gouden Boekje beschreef ik het simpele step-up schema met slechts drie stappen. De eerste stap is gezonde voeding. Daar valt veel over te zeggen, maar reeds met eenvoudige adviezen kan iemand daar al goed mee geholpen worden. Zoals minderen met geraffineerde suikers (frisdrank, maar ook vruchtensappen), producten direct van land of zee zonder tussenkomst van de voedingsindustrie, meer vis dan vlees en oppassen met granen en zuivel (veel mensen kunnen daar niet goed tegen).

De tweede stap is om de dagelijkse gezonde voeding aan te vullen met een multi-supplement en extra vitamine C, de belangrijkste vitamine.

Dat is nodig, ook al zegt het Voedingscentrum van niet. Maar veel Nederlanders hebben voedingstekorten. Zo heeft de zon tussen september en april nauwelijks kracht, waardoor we zelf nul vitamine D in de huid kunnen aanmaken (en ’s zomers zitten we vaak thuis of op het werk, terwijl de zon vrolijk schijnt). Voorts eten mensen over het algemeen weinig vis, de vitamine D-bron bij uitstek, dus hoe moeten ze aan deze vitamine komen? De enige mogelijkheid is dat ze een supplement nemen. Uit de Voedsel Consumptie Peiling (VCP) blijkt telkens weer dat ook de inname van magnesium marginaal is. Terwijl dit mineraal belangrijk is voor de zenuwen en de spieren. De eerste tekenen van een tekort zijn bijvoorbeeld kramp. Hier gaan massage en magnesium hand in hand en de combinatie geeft betere resultaten. Vitamine D en magnesium zijn slechts twee voorbeelden.

De derde en laatste stap van het step-up schema is om mensen in bijzondere omstandigheden te adviseren, zoals de zwangere vrouw, de (top)sporter, de gestreste zakenman (of scholier), de oudere en ga zo maar door. Dit vergt natuurlijk meer kennis.

Boeken en tijdschriften

Zo onderhand heb ik meer dan vijftien boeken geschreven, over voeding en supplementen, voor het hart tot voor de gewrichten. Voorts geef ik het publieksblad Fit met Voeding (meer dan 25 jaar) uit en het vaktijdschrift ORTHOmagazine (meer dan 35 jaar). Op www.ortho.nl is een overzicht te vinden. Gezonde voeding is absoluut het belangrijkste, maar heden ten dage is aanvulling met supplementen een must. Leveranciers van voedingssupplementen willen de ‘voorschrijver’ graag van informatie voorzien.